Navrhujte motory, které by plnily požadavky na energetickou účinnost

Srovnání velkosti rámu 5,5 kW motoru... Vysoce výkonné motory s permanentními magnety se ještě v Evropě nevyžadují, ale nabízejí výhody pro OEM výrobce i končené uživatele. Srovnání velkosti rámu 5,5 kW motoru... Vysoce výkonné motory s permanentními magnety se ještě v Evropě nevyžadují, ale nabízejí výhody pro OEM výrobce i končené uživatele. Lafert Electric Motors

Výrobci OEM a koneční uživatelé mohou splňovat (i s rezervou) současné požadavky na energetickou účinnost elektromotorů (a získat přínosy navíc).

Nařízení Evropské komise pro účinnost elektromotorů, která vstoupila v platnost v lednu 2017, vyžadují, aby všechny průmyslové střídavé elektromotory se jmenovitým výkonem 0,75 až 375 kW pracovaly v rozmezí parametrů specifikovaných v nařízeních.

Nejčastěji nabízená řešení pro dosažení těchto úrovní účinnosti jsou založena buď na sadě motoru IE2 a frekvenčního měniče (Variable Speed Drive – VSD), nebo na samostatném motoru s přímým pohonem IE3. Soulad s předpisy by měl být prvořadým cílem firmy a jeho dosažení může záviset na mnoha faktorech.

Pro aplikace, v nichž je zařízení poháněno motory o výkonu nižším než 0,75 kW nebo vyšším než 375 kW, neplatí žádné specifické pokyny nebo požadavky.

Výrobci zařízení strojů mohou nadále v Evropské unii používat motory s účinností IE1, pokud je mají skladem, ale nesmějí pokračovat ve výrobě motorů IE1 pro zákazníky v EU.

Mohou nadále dodávat motory IE1 mimo EU, kde se nevyžadují stejné úrovně účinnosti.


Motory IE 4 a IE 5

Používání vysoce výkonných motorů IE4 a IE5 s permanentními magnety se může někomu zdát zbytečné, nabízejí však okamžité i budoucí přínosy pro výrobce OEM a konečné uživatele. Jednou z okamžitých výhod je to, že budou v dohledné budoucnosti v souladu s předpisy. Konstruktéři mohou navrhovat zařízení s důvěrou, neboť vědí, které motory mohou začlenit do svých řešení, aby dosáhli určitých výkonových charakteristik a přitom nemuseli měnit stroje z hlediska hmotnosti a rozměrů.

Některé motory IE4 a IE5 mohu nabídnout až 50% úsporu hmotnosti a zmenšení rozměrů až o dvě velikosti rámu. Při rozhodování o tom, jak splnit požadovanou normu účinnosti, byste měli zvážit návratnost investice (ROI). Motor IE3 je oproti alternativnímu motoru IE2 přibližně o 20 % dražší, ale úspory energie dané vyšší účinností umožňují uživatelům dosáhnout návratnosti za méně než dva roky.

Motory IE4 a IE5 se stanou během několika málo let standardem. Vyplatí se zavádět motory s vyšší účinnost již dnes, abyste získávali energetické úspory už nyní. Může tomu tak být v případě měničů VSD, neboť motory IE4 a IE5 s permanentními magnety je vyžadují. Protože soulad s předpisy je povinný, záleží na výrobcích OEM a konečných uživatelích, aby zajistili dodržování norem.

Úřad DEFRA (Department for Environment, Food and Rural Affairs) ve Spojeném království vydal v červnu 2013 pokyny k ohlašování ekologických parametrů.

Pro výrobce je lepší stavět stroje s ohledem na splnění předpisů v budoucnu, aby se vyhnuli pozdějším předělávkám produktů a souvisejícímu nárůstu cen. 

Brian Bannister je specialista na motory společnosti Lafert Electric Motors. Upravil Chris Vavra, redaktor časopisu Control Engineering, CFE Media, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Pro více informací navštivte webovou stránku www.controleng.com/international.

Control Engineering Česko

Control Engineering Česko je přední časopis o průmyslové automatizaci. Je vydáván v licenci amerického Control Engineering, které poskytuje novinky z této oblasti více než 60 let.

www.controlengcesko.com