5G sítě ovlivní i oblast kultury či sportu

5G sítě ovlivní i oblast kultury či sportu

Online debata odborníků z oblasti Smart Cities za podpory Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva průmyslu a obchodu má ilustrovat, jaké možnosti přináší sítě nové generace 5G a rozvoj nových technologií. K tématu vzdělávání a kultura promluvil také prezident Asociace virtuální a rozšířené reality, Martin Kotek. Ta pořádá například největší oborový festival a konferenci ve střední Evropě.

„Podpora vývoje aplikací využívajících sítě nové generace patří mezi priority MPO, jak v rámci 5G strategie, tak třeba v rámci strategie umělé inteligence. Jsme proto rádi, že v České republice vzniká mnoho zajímavých inovací i v oblasti rozšířené a virtuální reality. Vedle herního sektoru či péče o seniory, je to dnes třeba i průmysl, kde využití rozšířené reality pomáhá zvyšovat bezpečnost, přesnost a efektivitu výroby,“ vysvětluje Petr Očko, náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace.

Virtuální realita nabízí lidem příležitosti a rovnocennou dostupnost mnoha služeb bez ohledu na místo bydliště. Města a obce s rychlým internetem umožní lidem pracovat, podnikat či vzdělávat se i z nejodlehlejších lokalit. „Lidé se pak nebudou muset stěhovat za prací do zázemí velkých měst a budou ochotni zůstat ve svých rodných regionech,” dodává náměstek ministryně pro místní rozvoj pro regionální rozvoj, David Koppitz 

Martin Kotek v online debatě poukazuje na to, že současným trendem je experimentování s prohloubením prožitku diváka, ať už se jedná o sportovní klání nebo divadlo. Jako příklad uvádí  360° kameru. „Máte klec, ve které bojují zápasníci, a podél klece rozmístěné tyto kamery. Divák může toto klání navštívit na dálku  a z jednotlivých kamer se rozhlížet, být přímo u toho utkání. Když jsme u ringu ve třetí řadě, tak je ten zážitek z mnohem větší dálky, než kdybychom byli ve virtuální realitě dva metry od soupeřů,” říká odborník na virtuální realitu.

Náročnější technologií na data a výpočetní výkon, než v případě 360° kamery, je tzv. volumetrické video. „Kolem ringu můžete mít velké množství kamer, desítky nebo stovky, a ty v reálném čase vykreslují video ve 3D. Je to, jako kdybyste místo sledování filmu byli přímo v něm. Po svých nohou se můžete pohybovat mezi hrdiny. Může to být i v divadle, kdy zase chcete stát vedle svého oblíbeného herce. Na koncertu se díky tomu můžete jít podívat, jaké akordy drží kytarista,” uvádí Kotek příklady, jak technologie v blízké budoucnosti změní možnosti diváků.

Výhody 5G ocení i tvůrci audiovizuálních gigantů

Slova Martina Kotka potvrzuje a doplňuje také skladatel a producent Michal Dvořák, autor multimediálních výpravných koncertů pro velké haly. „My samozřejmě mnohem raději uvidíme diváky v sálech, ne online. Ale je pravda, že rychlost a kvalita připojení je pro nás a pro naše projekty stěžejní. Když jsme například připravovali naši nejnovější audiovizuální koncertní show iMucha, potřebovali jsme si s týmem posílat velké množství dat a potřebovali jsme to rychle, ve velkých objemech. Pierce Brosnan dokonce nahrával kompletně celý svůj voiceover na Havaji. Myslím, že 5G je strašně potřebná věc, která nám práci na těchto velkých projektech usnadní,” vypráví Dvořák.

Sítě nové generace ovlivní také byznys nebo zdravotnictví

Martin Kotek zmiňuje také to, že člověk v roce 2021 už nemusí být svázán se svým bydlištěm a zaměstnáním, ale může pracovat odkudkoli, pokud má spolehlivé internetové připojení. Odpadá stěhování za prací a zmírnit se tak může odliv mladých lidí z regionů. Realitou už se pomalu stávají i pracovní schůzky, konané v prostředí virtuální reality. K tomu však je nezbytné, aby avatar člověka měl emoce a mimiku. Komplexní virtuální spolupráce většího počtu lidí, při které se ve virtuálním 3D prostoru lidé vidí, pohybují a mohou vzájemně spolupracovat, vyžaduje co možná nejširší pásmo, což je jeden z hlavních benefitů 5G sítí. Umožní, aby velké množství strojů a lidí dokázalo v jednom čase sdílet data. „Lidé jsou zvyklí dívat se na své 4k obrazovky, kde mají krásný a čistý obraz. Představte si ale, že budete mít takto čistý obraz na 360° videu. V jednom čase potřebujete přenášet 128 obrazovek pro jednoho člověka. To jsou stonásobky objemu dat.”

Virtuální setkávání podle něj bude stále častěji využívané. „Cestovat za schůzkou je ztráta času a my tak můžeme hodně času ušetřit. Čas má hodnotu zlata,” je přesvědčený odborník na virtuální realitu. Zavedení 5G sítí podle něj bude mít zásadní vliv také na oblast zdravotnictví.

Dlouhodobě nemocní se spojí s blízkými

Sociální sféra zase podle Kotka díky rychlejšímu internetu ocení, že osoby, které jsou dlouhodobě upoutané na lůžko, budou moci konzumovat zážitky z klidu domova. „Pokud seniorovi umožníme, aby si nasadil brýle a v reálném čase mohl navštívit teleprezenčně svoji rodinu, být s ní v kuchyni při snídani, tak je to pro něj mnohem zajímavější a důležitější, než když si pouští zpětně předtočený zážitek,” říká Kotek a poukazuje na výzkum VIREAS podpořený Technologickou agenturou ČR, zaměřený na aktivizaci seniorů pomocí virtuální reality. Ten zjistil, že dlouhodobé vyčlenění ze společnosti, je pro seniory extrémně deprimující, a karanténa během pandemie situaci ještě zhoršila. „Duševní a fyzické zdraví člověka spolu souvisí. A pokud je člověk dlouhodobě duševně nenaplněn, promítá se to také do jeho fyzického stavu. Má to vliv na kvalitu a délku života,” dodává Kotek závěrem.

Celá online debata je ke zhlédnutí zde:

Továrna

Původní Továrna periodicky mapovala vždy monotématicky různé segmenty tuzemského i světového průmyslu.

www.itovarna.cz