Rozšířená realita ve ŠKODA AUTO zjednodušuje údržbu

Rozšířená realita ve ŠKODA AUTO zjednodušuje údržbu

ŠKODA AUTO vyvinula společně s kreativním studiem Brainz Immersive testovací projekt v rozšířené realitě pro prediktivní údržbu různých zařízení ve výrobě. Automobilka v rámci celopodnikové digitalizace testuje, jak mohou moderní technologie pomoci se školením zaměstnanců údržby, zjednodušením pravidelné kontroly výrobních zařízení ve ŠKODA FabLab a prevencí nečekaných zastavení výrobního procesu.

Namísto klasického papírového manuálu budou mít pracovníci pověřeni údržbou strojů ve ŠKODA AUTO v rámci zkušebního projektu k dispozici brýle HoloLens druhé generace od společnosti Microsoft. Ty jim pomocí prostorové navigace, fotek i videí zjednoduší nejen zaškolení, ale i pravidelnou kontrolu zařízení. „Testujeme rozšířenou realitu jako nadějnou technologii prediktivní údržby s cílem zefektivnit pracovní proces i zrychlit zaškolení nových pracovníků,” vysvětluje Filip Koliáš, vedoucí Centrálního technického servisu (CTS). „V souvislosti s postupnou digitalizací chceme tuto technologii vyzkoušet i v dalších provozech,” dodává.  

„HoloLens 2 se používají podobně jako klasické dioptrické brýle. Po nasazení však do reálného prostředí promítají holografické vizualizace. Není také problém ovlivnit trojrozměrnými hologramy pomocí gest. Mají také ergonomickou výhodu v podobě možnosti skla kdykoliv během práce odklopit a obecně dobré periferní vidění,” představuje rozšířenou realitu Robin Pultera, CEO studia Brainz Immersive. „Princip této hybridní technologie, která kombinuje opravdové a virtuální prostředí, se tak výrazně liší od virtuální reality (VR), ve které je uživatel zcela pohlcen virtuálním obsahem,” doplňuje. 

Zaměstnancům ŠKODA AUTO pak postačí, aby si pomocí brýlí naskenovali vybraný QR kód umístěný na stroji. Do reálného prostředí se jim následně jako hologram promítne seznam úkolů, které musí při prohlídce stroje splnit. Interaktivní návod doplněný o fotografie a videa je postupně provede celou údržbou stroje. Splnění jednotlivých úkonů si mohou v seznamu odškrtávat pohybem ruky, kterou zařízení v prostoru bez problému rozpozná. Celý proces pak s využitím AR zabere oproti práci s tištěným manuálem výrazně méně času, nabídne video průvodce pro případné opravy na místě nebo založí servisní požadavek přímo do centrálního systému. „Ti, kteří se do testovacího projektu zapojili, zatím s brýlemi pracovali velice intuitivně. Stačilo krátké, zhruba pětiminutové zaškolení. Ukázalo se, že je s přehledným holografickým postupem údržba snadná pro všechny zaměstnance včetně těch, kteří s kontrolovanými stroji ještě nepracovali,” shrnuje první zkušenosti z testování Milan Dědek z CTS. 

Pro ŠKODA AUTO se zdaleka nejedná o první setkání s rozšířenou realitou. Výrobce automobilů už jej využívá například v logistice při plnění palet. Své uplatnění nalézá AR také v oblasti prodeje. Již v minulosti spolupracovala mladoboleslavská automobilka s vývojářským studiem

.