Řídicí a bezpečnostní systém lanovky postavený na B&R X20 Řídicí a bezpečnostní systém lanovky postavený na B&R X20

Společnost B&R dodala řídicí systém pro novou lanovku.

Červenohorské sedlo, oblíbené lyžařské středisko severní Moravy a Českého Slezska v pohoří Hrubý Jeseník ve výšce 1 013 m na trase významného silničního přechodu na historické moravsko-slezské hranici, má od letošní zimní sezóny nové lákadlo – moderní čtyřmístnou lanovku s bublinou z plexiskla.

Lanovky jsou magnetem pro lyžaře

Počátky lyžování na Červenohorském sedle se datují od časů první republiky. Samotné středisko začala budovat parta nadšenců ze šumperského Ski klubu, první lyžařský vlek se zde rozjel v roce 1958. Modernizace se zdejší areál dočkal před několika lety, kdy zastaralé pomy na severních svazích nahradila sedačková lanovka.

Areál se rozkládá na dvou protilehlých svazích, jeho větší část se nachází na severním svahu Velkého Klínovce. Sjezdové tratě začínají v nadmořské výšce 1 164 metrů a končí v 862 metrech, což dává předpoklad pro kvalitní zimní sezónu od poloviny prosince do konce března a za příznivých podmínek i déle.

Areál Červenohorské sedlo je dnes významným střediskem sjezdového lyžování a nabízí celkem sedm vleků a čtyři sjezdovky. Ze sedla vede upravovaná běžecká trasa na Praděd – přes Petrovku a chatu Švýcárnu.

Velkému zájmu návštěvníků stará lanovka nestačila, a proto byla od letošní zimní sezóny nahrazena novou, více než kilometr dlouhou lanovou dráhou na Velký Klínovec. Tato odpojitelná čtyřsedačková lanovka je vybavena nejmodernější technologií, je rychlejší a má plastovou krycí bublinu, která chrání lyžaře před nepřízní počasí. Přináší turistům mimo jiné větší komfort, výrazně vyšší přepravní rychlost a pohodlnější i bezpečnější nastupování a vystupování.

Nové lano bylo vyrobeno v ŽDB Drátovně v Bohumíně. Na 2 300 metrů dlouhém šestipramenném nosném laně jsou sedačky navěšeny systémem speciálních kladek. Průměr lana je 44 milimetrů, jeho hmotnost dosahuje 16 tun. Převýšení činí 288 m, maximální dopravní rychlost se rovná 5,0 m/s a doba jízdy je 3,5 min. Na laně je pověšeno celkem 70 sedaček.

IMG 2500Hlavní pohon lanovky řízený měničem o výkonu 450 kW úspěšně spuštěn

Originální řešení

Vedení ski areálu pověřilo celkovou elektroinstalací lanovky společnost MPS TECHNIK, s. r. o., jež má bohaté zkušenosti s instalacemi průmyslových strojů a zařízení. „Také jsme instalovali řadu lyžařských vleků a například lanovku v nedalekých Filipovicích,“ uvedl Ing. Pavel Suchánek, jednatel firmy. „Ovšem tato lanovka představovala náročnější úkol. Hlavní důraz se u lanovek klade na bezpečnost provozu. Kromě náročných zatěžovacích zkoušek a dalších mechanických testů je nutná certifikace elektroinstalace. Na základě naší předchozí dobré spolupráce jsme se obrátili na pracovníky společnosti B&R. Od ní jsme totiž už před lety odebírali komponenty pro elektroinstalaci lyžařských vleků. Hlavní výzvou při návrhu a realizaci tohoto zařízení byla koncepce bezpečnostního řídicího systému, což si můžeme představit jako dva systémy – bezpečnostní a vlastní řídicí systém, které mezi sebou komunikují. B&R má k dispozici spolehlivé řešení. Stejně jako při stavbě lanovky ve Filipovicích jsme nasadili optické spojení mezi horní a dolní stanicí. V té době to byla převratná inovace. Myslím, že to neměli ani velcí evropští výrobci lanových drah. Komunikační protokol Ethernet Powerlink lze na optickém kabelu spolehlivě provozovat, a tak jsme toto řešení použili i nyní. Pro mě jako programátora je u B&R velkou výhodou to, že mohu k naprogramování veškerého použitého HW (řídicí systém, vstupy/výstupy, pohony, vizualizace a bezpečnostní systém) použít jednotné vývojové prostředí – Automation Studio.

A nakonec ještě jedna věc, kterou musím zmínit a která je možná nejdůležitější – vynikající technická podpora.“

Největší frekvenční měnič

Kompletní řízení lanovky zabezpečuje technika B&R. „Aplikace je unikátní také tím, že je zde nasazen největší frekvenční měnič řady P96, jaký jsme dosud v Česku instalovali. Měnič ovládá hlavní motor tažného lana a jeho výkon je 450 kW,“ říká Ing. Robert Charvát z brněnské pobočky B&R, který měl projekt na starost. Vedle výkonu měniče jsou klíčové také jeho bezpečnostní funkce, aby lanovka mohla v případě potřeby snížit svou rychlost nebo nouzově zastavit. Při plné zátěži do několika vteřin.

Nová lanovka na Červenohorském sedle je skutečná perla mezi lanovkami, a to jak z technického, tak estetického hlediska. A lyžaři jsou právem nadšeni.

B&R: Perfection in Automation

Náš slogan je naším posláním. Snaha dostát Perfection in Automation inspiruje a vede společnost B&R více jak 35 let. Dokonalost pro nás znamená vyvíjet ta nejlepší řešení. Znamená také rozvíjet dobré vztahy s našimi zákazníky, partnery, zaměstnanci a dodavateli. S podnikatelskou odvahou a předvídavostí jsme se rychle dostali mezi přední celosvětové hráče v průmyslové automatizaci. Intuitivní cit pro vývoj trhu a nastolování nových trendů z nás činí lídra v inovacích a technologiích v průmyslu.

https://www.br-automation.com/cs/perfection-in-automation/