Marketing 4(.0) Engineering: Když vodní slalomář prodává robota

Marketing 4(.0) Engineering: Když vodní slalomář prodává robota

Kdo nepoznal specifika marketingové praxe v B2B průmyslovém prostředí, jen těžko by pochopil úskalí, která jsou pro tento obor tolik specifická. Neplatí, že překlopit rozpočty do digitální reklamy je cestou k jednoznačnému úspěchu. V podstatě jen málo pouček ze všech marketingových konferencí, blogů či jiných zdrojů nelze bez rozmyslu začít aplikovat bez rozmyslu. A právě o tom jsme si povídali ve středu 6. června 2018 na fóru Marketing 4 Engineering, které jsme pod hlavičkou Trade Media International již podruhé uspořádali v Praze.

Hlavním cílem této akce bylo vytvořit platformu pro setkání zástupců osobité disciplíny marketingu. Jelikož se opět podařilo získat příspěvky přímo praxí tesaných řečníků, níže shrnuji to, co mě překvapilo, ale i to, co mě nepřekvapilo takřka vůbec: 

 

M4E0Marketing 4 Engineering v Praze 6. června 2018 opět ukázal trendy průmyslového marketingu

 

1)     Průmysl 4.0 je dobrým razítkem marketingové komunikace, nebo ne?

Stále se na tom publikum ani marketingová praxe neshodne. Je Průmysl 4.0 realitou, nebo reklamním trikem? A když už je marketingovým trikem, máme se pod tyto aktivity podepisovat?

Do redakcí chodí denně hned několik tiskových zpráv o produktech, službách i videa koťátek, která jsou připravena pro Průmysl 4.0. Nálepkáři to nemají jednoduché. Jejich produkty mohou být kolikrát opravdu vhodnou cestou k tzv. průmyslové revoluci, ale ve světle zpráv o kompresorech, čerpadlech a jiných 4.0 úžasných inovacích se trochu ztrácejí.

Z praxe se tak ukazuje, že 4.0 je dobré zmínit, ale stavět na něm základ komunikace je trochu nezdravé.

M4E 1


2)     On-line marketing je základ aneb nedělejte on-line marketing!

Výhody, které on-line marketing nabízí, jsou zcela jasné. Nižší cena, možnost rychlé změny, měřitelnost a personifikace obsahu. To jsou zaklínadla, kterými vás bude zaříkávat nejedna digitální agentura.

Pravda je, že v komunikačním mixu nejde již dneska on-line ignorovat. Navíc při dobře nastavené automatizaci marketingu se přínos on-line propagací může ještě maximalizovat. I zde je však jedno velké ale. V praxi se často stává, že tlak z různých míst (třeba z Německa, USA atd.) sází až příliš jednostranně na novou éru marketingové komunikace. Bez promyšlené strategie, bez určení cílů kampaně nebo třeba příjemců sdělení.

Často se kvůli nejrůznějším tlakům vytrácí selský a marketingový rozum. Výhody internetu se projevují někdy až jako jeho nevýhody, když taktické a operativní úkoly vůbec nekorespondují s dlouhodobými marketingovými ambicemi.

Takže ano, věnujme se on-line marketingu, ale pouze v zájmu strategických zájmů!

M4E2


3)     Marketing to v korporacích nemá na lokálních trzích jednoduché

Je jistě příjemné, když je marketingu vymezen rozpočet, který může mnohdy být více než dostačující. Na druhou stranu omezení, která z hlediska nadnárodní komunikace přicházejí, mohou být zhoubou veškerých snah. Tyto řádky to jen těžko změní, ale je to fakt. Inovovat, překvapovat, nebo jen zaujmout je kolikrát s těmito omezeními skoro nemožné, ale jde to!

Jedním z moderních prvků marketingu, zejména pak třeba v oblasti event marketingu, je pracovat s emocemi publika. Spojování netradičních zážitků se jménem značky může být cestou k úspěchu. Dlouho mi vrtalo hlavou, nakolik má smysl tlačit logo na horkovzdušné balóny nebo jimi lemovat cestu českých reprezentantů během mistrovství světa ve vodním slalomu. Z hlediska budování povědomí to však dává smysl. Věřte tomu, že zákazníci, kteří si tohoto netradičního spojení všimnou, si logo do paměti zaryjí poměrně rychle…

M4E3


4)     Výstavy, konference, dny pro zákazníky – hlavní polykač rozpočtů

Zejména tuzemské výstavy v současnosti trochu trpí strnulostí, stále však osobní setkání v této i jiných formách tvoří hlavní část marketingových rozpočtů v B2B průmyslovém marketingu. Ne nadarmo se někdy říká, že nejde ani tak o trh B2B jako o P2P (person to person). I jeden spokojený člověk ve firmě může být spouštěčem k procesům, které povedou k novým zakázkám.

Má to však jeden háček. Toto pravidlo chápe již téměř každý a chce si urvat tu svou porci event marketingového úspěchu. V jednom týdnu tak má potenciální návštěvník akce pozvánku hned na několik akcí. Přednost pak samozřejmě získávají ty, které jsou postaveny na kvalitním obsahu, unikátním zážitku a pokud mají štěstí, tak i dobré tradici. 

V neposlední řadě pak akce nezačíná ani nekončí dnem, kdy probíhá. Dobrou akci je potřeba důkladně naplánovat a zahrnout do svého komunikačního mixu. Není nic horšího, než udělat skvělou akci, o které se nikdo nedozví! Vhodný sběr dat během i po akci od zákazníků může být skvělou pomocí třeba při tvorbě dalšího ročníku.

M4E4


5)     Kombinujte všechny dostupné marketingové nástroje, i ty osobní

Koupili jste si inzerát a nikdo si váš skvělý produkt nekoupil? Oblepili jste dálnici billboardy (s českou vlajkou) a nic se nestalo? Zaplatili jste nemístnou sumu za partnerství konference a nikoho to nezajímalo?

Marketing obecně nefunguje dobře jako nekoordinovaná činnost a jednorázové pokusy plné omylů. Jak bylo zmíněno výše, marketingové komunikaci, obzvláště té v B2B průmyslovém prostředí, je potřeba dát nějaký směr, určit strategii. Dávná poučka marketingu zní, že dobrý marketing není na výsledcích poznat hned. Ale v dlouhodobém horizontu ten dobrý či špatný marketing poznat lze. 

Hledejte tedy cesty k zákazníkům, třeba i tam, kde si sami myslíte, že nejsou. Někdo namítne, že sociální sítě jsou v tomto ohledu nesmysl, ale pokud jste dočetli až sem, tak řeknu jen – vážně?

M4E5


GDPRada na závěr

Rady bych měl rovnou dvě. Pokud působíte na stejném trhu jako my, první radou je najít si za dva roky cestu na opakování semináře www.marketing4engineering.cz. Dle mého skromného názoru se domnívám, že jde o opravdu unikátní setkání.

Poslední radou, jako i posledním bodem, který jsme společně s posluchači řešili, je GDPR. Ačkoli již toto téma mnohým leze krkem, není to žádná věda, ale i v oblasti marketingu je dobré si ohlídat alespoň základní pravidla nakládání s osobními daty. A ne kvůli mediálním hrozbám ve výši pokut, ale už jen proto, že to zákazníci ocení…

Lukáš Smelík

Šéfredaktor časopisu Control Engineering Česko se soustřeďuje zejména na témata spojená s digitalizací, automatizací a robotizací průmyslu. Příspěvky se snaží odhalovat současné trendy a nálady na tuzemském i světovém trhu.