Soudečkové ložisko slaví 100 let od udělení patentu

Soudečkové ložisko slaví 100 let od udělení patentu

Společnost SKF nepřestává na zdokonalování soudečkového ložiska pracovat již od roku 1919, kdy patentovala a uvedla na trh Palmgrenův vynález soudečkového ložiska. Průmyslové podniky usilují o udržení náskoku před konkurencí a neustále inovovaná ložiska, srdce každého stroje, jim v konkurenceschopnosti a šetření nákladů značně pomáhají.

SKF Explorer

V roce 1999 představila SKF výkonnostní třídu ložisek SKF Explorer se zdokonalenou vnitřní geometrií, která jsou vyrobena z dokonalejších materiálů dokonalejšími výrobními postupy. SKF Explorer od té doby nabízí konstruktérům a pracovníkům údržby zcela nové možnosti, například zmenšit strojní zařízení bez snížení výkonu nebo pracovat s vyššími otáčkami, delší dobu, s nižší teplotou a nižší hlučností.

V současné době jsou veškerá soudečková ložiska SKF zařazena do výkonnostní třídy SKF Explorer. Tato ložiska jsou vyráběna z vysoce kvalitní oceli za použití zlepšených postupů tepelného zpracování.

Poslední inovací soudečkového ložiska je optimalizace konstrukce a těsnění malých soudečkových ložisek s průměrem díry do 120 mm. Tímto vylepšením se podařilo snížit tření těsnění až o 50 % a provozní teplotu až o 20 °C, což vede ke snížení celkového tření v ložisku až o 20 % a ke zvýšení mezních otáček na dvojnásobek.

Navíc jsou naplněná mazivem s delší životností, které umožňuje výrazné prodloužení domazávacích intervalů a v některých aplikacích i bezúdržbový provoz ložiska. Nižší náklady na údržbu se pak u mnoha aplikací projeví také výrazným snížením celkových nákladů na vlastnictví (TCO).

Osmitunové ložisko pro těžební aplikaci

SKF vyrábí soudečková ložiska všech velikostí a řad – od nejmenších s průměrem díry 20 mm až po velkorozměrová vážící skoro osm tun. Doslova největším úspěchem soudečkových ložisek SKF je ložisko s průměrem díry 1,25 metru, které bylo vyrobeno ve výrobním závodě SKF ve švédském Göteborgu.

Ložisko je vybaveno jedinečným systémem SKF Sensor Mount, který měří skutečné rozměry při montáži ložiska na hřídeli. Pomáhá tak zabránit riziku nesprávné montáže, která může u velkorozměrových ložisek způsobit značné problémy. Ložisko samotné váží 7 780 kilogramů a každé z jeho valivých těles váží 42 kilogramů.

Ložisko bylo vyrobeno podle specifikací výkonnostní třídy SKF Explorer a vyznačuje se zvýšenou odolností proti opotřebení díky patentovanému procesu tepelného zpracování materiálu, který téměř zdvojnásobuje provozní trvanlivost při nedostatečném mazání a ve znečištěném prostředí.

Daniel Ortega, projektový manažer výrobního závodu v Göteborgu, dodává: „Při návrhu optimálního ložiska 241/1250, které je obzvlášť vhodné pro použití v těžebním průmyslu, jsme úzce spolupracovali se zákazníkem. Tyto aplikace se vyznačují extrémními provozními podmínkami a jsou velmi náročné z hlediska provozní trvanlivosti ložiska.“

SKF

Zákazníci SKF požadují snížení tření a rychlejší, déletrvající a bezpečnější chod strojů. Co nejefektivnější a udržitelné řešení tohoto problému přispívá k firemní vizi světa spolehlivých rotačních strojů. SKF toho dosahuje spojením  zkušeností získaných ve více než 40 průmyslových odvětvích se znalostmi ve všech technických platformách SKF: ložiska a ložiskové jednotky, těsnění, technologie pro pohyb, služby a mazací systémy. 

www.skf.cz

Nejnovější články od autora: