Farmaceuté i potravináři vidí budoucnost stejně – digitálně!

Farmaceuté i potravináři vidí budoucnost stejně – digitálně!

Po prázdninové přestávce se opět naplno rozběhnul kolotoč odborných akcí vydavatelství TRADEMEDIA INTERNATIONAL a předposlední zářiový týden rezonovala v přednáškovém sále hotelu Avanti v Brně po dva dny témata využití moderních digitalizačních a automatizačních technologií. Každý den se téměř stovka účastníků měla možnost seznámit s aktuálními trendy moderní výroby jak ve farmaceutickém, tak v potravinářském průmyslu.

Digitalizace je proces spjatý s vývojem společnosti a techniky a je úplně jedno, o jaký výrobní segment se jedná. Nejde pouze o ekonomickou povahu procesu, ale o člověka samotného, který se vždy bude snažit o to, aby za něj, pokud je to možné, pracoval stroj. Obavy, že zanikne 40 % pracovních míst nejsou na místě, protože vzniknou zcela nové pozice. Vše je samozřejmě spjato s generační obměnou, kdy noví mladí zaměstnanci mají k moderním technologiím blíže. Je tedy třeba najít konsenzus mezi majiteli společností, kteří za vším vidí peníze a potřebami lidí z výroby, kteří často musí plnit velmi ambiciózní plány vedení firem.

Toliko v kostce názory řečníků z předních českých farmaceutických společností, výrobců potravin a dodavatelů technologií pro jejich byznys. Dalším tématem k diskusi byla rovněž kybernetická bezpečnost, která je pro oba segmenty velmi důležitá a potřeba hledání rovnovážného stavu mezi potřebami majitelů společností a zaměstnanci ve výrobě tak, aby českým firmám v evropských poměrech takzvaně neujel vlak. Přínosem pro všechny zúčastněné byla rovněž možnost nahlédnout do výroby předních českých výrobců potravin a léčiv a v několika případových studiích zjistit, jaká úskalí, ale i přínosy lze od modernizačních procesů očekávat.

Oblast digitalizace a zavádění nových technologií naráží ve farmacii i potravinářství podle mnohých na obavy ze splňování složitých legislativních požadavků. Přítomní řečníci ale tyto obavy vyvrátili. Obavy ze zavádění nových technologií údajně neexistují. Nejistota panuje zejména u velkých nadnárodních společností, které jsou prakticky neustále zatěžovány audity a lidé ve výrobě nemají kvůli velkému penzu práce čas o ni přemýšlet. Postoj auditorů a inspektorů jakosti je stále stejný – „vždycky to tak bylo“ a tento stav je třeba rozbít. Je tedy vhodné, aby digitalizačních projektů nebylo moc najednou a realizovaly se postupně. Výsledkem by mělo být méně manuální práce pro zaměstnance a vyšší zisky způsobené rozumně zvolenou optimalizací výroby.

Vývoj zkrátka zastavit nelze a řada firem je si toho dobře vědoma. Například největší tuzemský výrobce léčiv, společnost Zentiva, investuje 4 miliony eur ročně do modernizace výrobního zařízení. V horizontu následujících pěti let potom počítají s dalšími 16 miliony eur, které utratí za modernizaci závodu v Měcholupech. Na vavřínech nespí ani potravináři. S velmi vyspělým MES systémem pracují rovněž v provozech pivovaru Starobrno a postupně digitalizují vše, od monitoringu zaměstnanců, přes výrobu až po distribuci piva. S milionovými investicemi do výroby a modernizace pracují rovněž ve společnosti Nestlé Česko a rovněž dodavatelé technologií pro potravinářskou a farmaceutickou výrobu se shodují na tom, že výrobci investují a chtě nechtě již do procesu výroby 4.0 vstoupili a začínají se v něm pomalu ale jistě velmi dobře orientovat.

Vítězslav Fejfar

Vítězslav Fejfar je editor ve společnosti Trade Media International (vydavatel časopisů Contorl Engineering Česko a Řízení a údržba průmyslového podniku). Zaměřuje se na rozhovory, reportáže a příběhy z průmyslových firem. 

www.trademedia.cz