
Trade Media International nejen ve své mediální nabídce denně dokazuje svou snahu naplnit hlavní slogan společnosti: INspirujeme INterakci INženýrů!
Závěr května jsme redakčně strávili na inspirativní akci IFS CONNECT, která neodhalovala jen aktuální trendy v ERP systémech, ale sloužila i jako skvělé networkingové setkání. Zatímco jste si mohli již přečíst povídání o globálních perspektivách z úst Elni Kullmer, k redakčnímu mikrofonu se uvolil také Andrzej Wąs, který má ještě blíže k běžnému dni zákazníků s nástroji IFS z pozice seniorního předprodejního manažera pro východní Evropu. A bylo na něm vidět, že si atmosféru akce užívá, již z prvotního hodnocení průběhu…
Je tady více zákazníků, než jsme očekávali, je vyprodáno a oproti loňského roku je ten růst poznat. Takže myslím, že se to dá považovat za úspěch. Jde o dobrou příležitost potkat se s lidmi. Oproti loňskému roku jsme v jiné situaci, loni jsme propagovali nový produkt, k němuž během roku přibyly další funkcionality, nabyli jsme zkušenosti a je skvělé to vše letos sdílet se zákazníky.
Zmínil jste nový produkt, což mi nahrává na otázku, jaké jsou současné trendy v ERP systémech?
Máte pravdu v tom, že trendy skutečně vnímáme a takřka je vidíme. Na konferenci to možná není tak patrné, ale velkým tématem je udržitelnost. Na tu se zkusíme soustředit na příští akci i ve vývoji produktů. Co je ale tématem dneška, je optimalizace. Firmy hledají možnosti, jak využít umělou inteligenci, a více než v předchozích letech ji využíváme i v IFS. To je směr, který pozorujeme. Zákazníci chtějí optimalizovat své továrny i svůj management. Vždycky platilo, že firmy hledaly způsoby, jak snižovat náklady. Ale zároveň chtějí zákazníkům nabídnout něco navíc, něco kromě toho svého hlavního, co nabízejí. Firma s nábytkem nechce prodat jen pracovní stůl, chce zákazníkovi nabídnout zařízení celé kanceláře. Ještě před několika lety to platilo veskrze pro západní trhy, ale v dnešní době se tyto snahy dotýkají i našich středoevropských obchodních prostředí. Také si všímám většího soustředění na zaměstnance firem, nikdo nechce šetřit tím, že sníží počet svých zaměstnanců. Společnosti si už začaly uvědomovat, že najít schopného pracovníka není jednoduché a samozřejmé. Že jsou schopni generovat příjmy, které jsou pro firmu nejdůležitější. To zatím platilo hlavně pro severské země nebo USA, tento trend ale postupně proniká i do střední Evropy.
Padlo tady i klíčové slovo udržitelnost. Ta bývá často spojována s digitalizací a strategií nulových nákladů. Jsou nástroje IFS připraveny pomoci zákazníkům v těchto oblastech?
IFS je nadnárodní švédská společnost a nepsanou součástí všech severských firem je vysoká míra společenské zodpovědnosti firem. V současné době se ze strany Evropské unie objevují strategie a předpisy, které uvádějí v platnost nové normy. Na to se pilně připravujeme, ačkoli je jasné, že přijdou další a další aktualizace těchto pokynů. To je nekonečný příběh. Jedním z našich nástrojů je IFS Eco-footprint Management, který postupem času upravujeme a vylepšujeme jeho funkcionality. Jednou z novinek bude i environmentální hlášení. Pro další verzi je plánováno např. sledování spotřeby uhlíku ve výrobních operacích. Nejde tedy o optimalizaci nákladů, ale především pozitivní dopad na životní prostředí a společnost. IFS k tomu může napomoci plánovacím nástrojem, který využívá data z výroby. Pro mnoho firem to ještě stále není otázkou dneška, rozhodně ale o těchto záležitostech už uvažují.
Jak důležitá jsou data, která jste zmínil, v ERP systémech? Jde o něco stále důležitějšího pro zákazníky, spjaté s prediktivní údržbou? Je datová analýza ve vašich systémech něco, co zlepšuje benefity zákazníků?
Myslím, že v této oblasti se vydáváme dvěma či třemi směry. Důležitá je prediktivní údržba, vytvořili jsme pro sběr a analýzu dat nástroj, takže dostáváme výsledky k tomu, jak optimalizovat údržbu firem. Existuje ale i obecný nástroj pro analýzu dat. ERP systém generuje obrovské množství dat a uživatelé rádi přehledně sledují jen ty pro ně v daný okamžik nejdůležitější: Probíhá výroba bez komplikací? Zpožďuje se? A tak dále. Pro obecnější, analytičtější data připojujeme Microsoft Power BI. Dbáme na velmi jednoduchou integraci, pohodlnost užívání pro zákazníky s Power BI a flexibilní cenovou politiku. Power BI je vloženo přímo do systému, takže pokud naši klienti začínají s IFS, ani si toho nemusejí všimnout. Kliknutím na dashboard se ale snadno dostanou do Power BI a získat analytická data, která potřebují z oblasti obchodu, financí atd.
V IFS jste zodpovědný za prodej u nových zákazníků. Zajímalo by mě, jak složité je změnit uvažování managementu v oblasti digitální transformace podniků?
V této sféře se pohybuji už téměř deset let, takže tuším, kam otázkou míříte. U nových zákazníků využíváme tzv. prototypování, takže co možná nejdříve začínáme u zákazníka používat software, abychom ukázali, jak vypadá. Samozřejmě ještě není ve finální podobě. Využíváme IFS Scope Tool, knihovnu průmyslových standardů použitou u tisícovky našich zákazníků, přizpůsobenému konkrétnímu klientovi a ta nám pomáhá při implementaci. Druhá věc je, že je klíčové hovořit se zákazníkem, zjišťovat, jakým směrem chce svůj byznys vést, co pro něj můžeme přinést. Existuje řada oblastí, o kterých klienti ani netuší, že je možné je rozvíjet, že je tam potenciál k posunu. Spíše než cestou standardů a implementací spíš zjišťujeme prostor, který máme před sebou. V tom spočívá inovace, v návrzích, jak věci dělat jinak, klidně i otevřít byznys jiným směrem. Navrhneme náš pohled, který obohatí jejich podnikání, optimalizuje výrobu nebo pozitivně ovlivní dopad na životní prostředí.
Může ERP systémy v budoucnu něco proměnit tak, jako v současné době např. trend cloudu? AI, strojové učení, nebo něco dalšího změní vaše podnikání?
Ano, všichni mluví o AI a hovoříme o ní i my. Spolu se startem IFS Cloud jsme zahájili vývoj AI nástrojů. Jsme schopni zpracovat např. prognózu tržeb. Nebo třeba predikční CRM, pravděpodobnost prodejů. Někdy to funguje tak, že ne všechno je úspěšné. Zákazníkům nabízíme řadu různých produktů, hovoříme s nimi a všichni vidíme, že nástup těchto nových řešení je otázkou dvou let, roku, možná dokonce i měsíců. Podobné to bylo i s mobilními zařízeními. I ty znamenaly velký skok dopředu.
Jak často přijde mezi zákazníky na přetřes obava z kybernetické bezpečnosti vašich produktů? Strašit může cloud, potenciální hrozby…
Někteří naši zákazníci už podobným kybernetickým útokům čelili, ale ani o tom nevědí. Jednou z nejdůležitějších věcí je, že nabízíme možnost volby: řešení pro cloud, nebo on-premise. Oni sami by se měli rozhodnout, co přesně je pro ně vhodné. S cloudem spojená kybernetická bezpečnost je jedním z nejvýraznějších faktorů. Cloudová řešení poskytovaná námi musejí být stoprocentně zabezpečená, u řešení on-premise pak zodpovídá sám zákazník. Číslem jedna je minimalizace jakýchkoli rizik kybernetických útoků, protože v cloudu je to riziko zvýšené.
Jakou radu byste dal společnostem, kteří zvažují nástup na digitalizační cestu? Nač by se měli připravit?
Jde o dlouhou, nikdy nekončící cestu – na to by se hlavně měli připravit. Také by sami sobě měli zkusit odpovědět na otázky, s jakými cíli na tuto výpravu nastupují, kde chtějí být za tři, pět i deset let, definovat své obchodní cíle. Pak bychom se mohli začít bavit o tom, jak je v této cestě za transformací můžeme podpořit. Takže ptát se: Kde jsme nyní? Kde můžeme být za nějakou dobu? My můžeme pomoci. Je taky důležité být otevřený změnám, protože kdo z nás ví, co bude za deset let? Musíte být otevřený, snažit se přizpůsobovat aktuálním situacím, požadavkům a někdy, když to situace žádá, se třeba vydat úplně jinou cestou.
Šéfredaktor časopisu Control Engineering Česko se soustřeďuje zejména na témata spojená s digitalizací, automatizací a robotizací průmyslu. Příspěvky se snaží odhalovat současné trendy a nálady na tuzemském i světovém trhu.