Mít data nestačí, chtějte informace

Mít data nestačí, chtějte informace

Sběr dat je dnes alfou a omegou průmyslové výroby, zejména pak údržby. Každý diagnostik přeci ví, že právě data jsou základem zdárného snažení. Jde však opravdu pouze o dílčí krok, protože až jejich správná interpretace v patřičných souvislostech je mění v informace, které teprve mohou skutečně pomáhat výrobním firmám k úspěchu. Co však dělat, když v datech informace nevidíte?

Lidí je málo, těch schopných ještě méně. A takových, kteří by svůj profesní život zasvětili údržbě a diagnostice? Řekněme, že jsme rádi, že se jich ještě vůbec dnes pár najde. Generační obměna je znatelná také v údržbě a předávání zkušeností novým generacím se ne vždy úplně daří. A když už vše dobře zapadá, je třeba ještě zvládnout tíhu nekončícího pokroku. Pokud právě tápete nad budoucností své kariéry a zvládli byste roli datového analytika, neváhejte. V případě, že jste v pozici, kdy již máte o své kariéře jasno, ale na tuto pozicidál zoufale hledáte adepty, existuje ještě jedna možnost.

Vzdálená diagnostika, externí pomoc

Již pár týdnů je v provozu a ve čtvrtek 12. září 2019 bylo oficiálně otevřeno Centrum vzdálené diagnostiky společnosti SKF. V ostravských prostorách vědeckotechnologického centra byla přestřižena symbolická páska v RotatingEquipment Performance Center (REP Centrum). Stěžejní část tohoto konceptu tvoříRemote Diagnostic Center (RDC), které vyhodnocuje data přicházející ze sledovaných strojů z výrobních závodů zákazníků SKF. Tito zákazníci užívají například IMx-8 či QuickCollect pro sběr dat, která prostřednictvím SKF Cloud vzdáleně analyzují odborníci v centru v Ostravě.

„Zákazníkům nyní poskytujeme mnohem lepší podporu a komplexnější služby, protože naše vlastní struktura je propojenatěsněji. Prediktivní údržba a zásahy, které jsou v rámci údržby čas od času nutné, pak fungují mnohem rychleji a spolehlivěji,“ uvedl v úvodní řeči hlavní výhody Tomáš Kozelský, manažer ostravského centra. Mimo jiné přidal zajímavou statistiku, která trendu vzdálené diagnostiky napomáhá: Kozelský uvedl, že v současné době je monitorováno již na šest milionu ložisek po celém světě. V ostravském centru se zabývají stavem téměř šestnácti tisíc z nich.

Slavnostní ceremonie se zúčastnil také Marek Pracki,oblastní manažer SKF pro centrální Evropu, střední Východ a Afriku. Z jeho zdravice hostům bylo patrné, jaké myšlenkové pochody SKF k budování těchto center vedlo. „Je dnes celkem běžné mít tunu senzorů v autě a rozhodovat se podle různých signalizačních indikátorů, zda ještě jet dál, či rovnou volat do servisu. Proč by něco takového nemohlo být standardem u ložisek?“ uvedl mimo jiné Pracki. Budoucnost vlastní společnosti tak nevidí, pro některé možná trochu překvapivě, v prodeji produktů, na kterých vyrostlo. Hlavní devizou současného SKF je obrovské know-how, které například v REP centru umí přetavit v servisní pomoc svým zákazníkům. Právě to je hodnotou, za kterou budou nejen nyní, ale i v budoucnu zákazníci ochotni platit.

Nejsou KPI, neplatíš

Víru v data myslí v SKF skutečně vážně. Jak jinak si vysvětlit servisní model, ve kterém klient neplatí v případě, že se nedaří naplnit předem nastavená kritéria, například zvyšování OEE? Příkladem je například program RotationForLife, v rámci kterého si zákazník v podstatě nekupuje ložiska, ale každý měsíc platí za to, že daný stroj pracuje. Nákup ložisek a další služby má na starost SKF.

„Nevlastnit produkt je v podstatě nová společenská norma,“ uvedl Adam Kowalczyk, servisní manažer SKF z Katovic, a dodal: „Kdysi bylo běžné jít postupně od produktu k doprovodným službám až k know-how. Dnes se snažíme dívat optikou zákazníka, zjišťujeme, o co mu vlastně u naší spolupráce jde. A světe div se, většinou to bývá zisk.“ Právě hledání cest, jak plnit dílčí úkoly ke splnění tohoto hlavního cíle, je podstatou spolupráce s SKF.

Abychom však zůstali nohama na zemi, posloužila při oficiální ceremonii i praktická ukázka fungování centra. Diagnostik SKF Martin Kubáč všem zúčastněným ukázal, co všechno je možné v centru dělat. „V monitoringu je zásadní počet sledovaných zařízení. Diagnostika stroje je založená na průměrných datech, která se zkvalitňují s počtem připojených zařízení,“ zdůrazňuje Kubáč důležitost centra, v němž je možné data ze strojů různých firem porovnávat.

Již dnes služby ostravského centra využívá hned několik zákazníků z různých segmentů tuzemské výroby. Mezi nimi je možné jmenovat například Třinecké železárny, které se zapojují také do dalšího rozvoje nabízených služeb centra a pracují vypilování vzájemného vztahu pro maximální užitek z výhod vzdáleného monitoringu. 

Lukáš Smelík

Šéfredaktor časopisu Control Engineering Česko se soustřeďuje zejména na témata spojená s digitalizací, automatizací a robotizací průmyslu. Příspěvky se snaží odhalovat současné trendy a nálady na tuzemském i světovém trhu.