Rozšířená realita je opravdu správným krokem při digitalizaci pracovních workflow

Rozšířená realita je opravdu správným krokem při digitalizaci pracovních workflow

Mladá, ale přesto zkušená firma TASTY AIR je týmem profesionálů dohromady s více než 40letou praxí v oblasti vývoje aplikací a her. Ve svém podnikání úročí praxi z herního a filmového prostředí a předává tyto zkušenosti do prostředí B2B. Za přidanou hodnotu TASTY AIR považuje obrovské zkušenosti s nejmodernějšími technologiemi, enginem Unity 3D a optimalizací VR a AR scén tak, aby byli přístupné komukoliv a na jakémkoliv zařízení. O možnostech využití a funkčnosti jejich řešení jsme hovořili s jejím CEO, Matějem Rejnochem. 

Můžete představit Váš tým a důvod, proč jste se začali věnovat právě virtuální a rozšířené realitě?

Počátky společnosti Tasty Air se datují několik let zpátky, kdy jsme jako firma produkovali hry na mobilní telefony. Ve své době jsme patřili mezi TOP10 v České republice. Když jsme vydali hru, psalo se o nás od San Franciska po Tokio a naše produkty vlastnili desítky milionů uživatelů po celém světě. Motivace založit novou společnost vzešla přirozeně po postupném rozdělení předchozího týmu. Hlavní motivátor přechodu z oblasti B2C na B2B ovšem byly zkušenosti z herního prostředí a práce s enginem UNITY, ve kterém se právě VR a AR vyvíjí. Díky tomu jsme schopni kvalitně dodávat software pro telefony, tablety, brýle pro virtuální i rozšířenou realitu nebo webové prohlížeče.

TastyAir team

Co vše v oblastech VR a AR nabízíte?

Z našeho pohledu jsme schopni pokrýt opravdu maximum v oblasti vývoje na míru pro výše uvedené technologie. U virtuální reality nabízíme možnost zpracování software dle představ klienta, mohou to být části závodu, simulátory a digitální dvojčata, prohlídky pro veřejnost na místa, kde je přístup zakázán třeba z důvodu velkého nebezpečí na pracovišti. Hlavní dominantou je pro nás školení nových nebo stávajících zaměstnanců na pracovišti. Výzkumy už dnes dokládají, že školení pomocí VR je minimálně o 40 % účinější, než starší metody. Ze školení ve VR navíc zaměstnavatel získává zajímavá a nová data o proškolených zaměstnancích, jako např. na co se školený zaměstnanec nejvíce zaměřil, kde zaváhal, jestli si ve správnou chvíli díval na správné místo a další. Takto získáte nejlepší přehled o tom, jak jsou vaši zaměstnanci na danou činnost připraveni. Další možností využití VR je plánování výrobních ploch a umístění strojů na hale, současně můžete tuto aplikaci využít pro práci se zbožím ve skladu, který si pomocí webového prohlížeče postavíte a následně virtuálně projdete.

Rozšířená realita nabízí obrovské možnosti pro obchodní oddělení, které může např. snadno uložit digitální dvojče do firemního tabletu. Takto vzniká působivá prezentace a pohodlně sebou odnesu např. 10 tun obrovský stroj kamkoliv potřebuji. Můžete také snadno prezentovat konfigurátor na vašich produktech, ihned si nechat klienta vybrat a vše odeslat do výroby. Jako jedno z klíčových využití vnímáme možnost vzdáleného asistenta. Ten umožňuje operovat servisním technikům na dálku bez nutnosti cestovat. Stačí, aby si druhý pracovník nasadil AR brýle, např. VUZIX M400 a hned se můžete pustit do práce s tím, že takto budete pomáhat svému kolegovi vzdáleně. 

Jakým způsobem probíhá implementace vašeho řešení VR při využití pro školení BOZP?

Jelikož se u každé společnosti BOZP většinou liší z důvodu toho, jakou činnost provádí, postupujeme v ideálním případě tak, že osobně klienta navštívíme a navnímáme jeho potřeby s cílením na bezpečnost. Z těchto informací dále vypracujeme dokumentaci, ze které je jasný průběh celého školení. Tvoříme tak v podstatě scénář celé aplikace. Takto hotovou aplikaci dále implementujeme do školícího centra klienta včetně hardware, kde již pod dohledem školitele zaměstnanci procházejí tímto virtuálním simulátorem. Velikou výhodou takovýchto školení je i fakt, že může fungovat v jakémkoliv jazyce i pro zaměstnance ze zahraničí.

VRskoleni

Jak lze využít rozšířené reality pro potřeby údržby? Můžete uvést konkrétní příklady?

Víme, že údržba je velké téma napříč všemi podniky, a proto jsme schopni nabídnout naše služby i v tomto sektoru. Rozšířená realita je opravdu správným krokem při digitalizaci pracovních workflow. Dokážeme pomocí jednoduché grafiky, 3D objektů nebo sofistikované animace zpracovat celý pracovní proces do digitální podoby. Pomocí brýlí na rozšířenou realitu a hlasového ovládání si bude moct každý zaměstnanec spustit “pracovní návodku” aniž by musel mít velké znalosti s daným strojem. Takovýto nástroj velmi usnadní práci a čas servisním technikům. Další možností je funkce vzdáleného asistenta, který umožní mladším pracovníkům zobrazovat videa, plány strojů nebo celé servisní dokumenty. Vše bude mít pod kontrolou seniorní pracovník a bude tak moc pomáhat za monitorem i více kolegům najednou. Poslední možností je propojení rozšířené reality a informačních systému. Tak bude schopen údržbář využít online data a zobrazit si je nad daným strojem. Příkladem mohou být motohodiny daného stroje a nestandardní hluk, který se ze stroje ozývá. Tzv potvrdit si správnost rozhodnutí na základě dat a zkušenosti, následně poruchu také nahlásit.

Jakým způsobem máte nastavenu prodejní a servisní podporu?

V rámci obchodního oddělení se pohybujeme po celé České republice, s tím že k potenciálnímu klientovi dovezeme vše osobně a také představíme. Disponujeme HW, který jsme schopni zapůjčit na domluvenou dobu. Servisní podpora je pro nás důležitým prvkem celého obchodního procesu. Proto jsme schopni držet přímou podporu online na našich dedikovaných serverech v případě, že je softwarové dílo připojeno do internetu. Pokud dodáme zákazníkovi řešení obsahující hardware a software v podobě statické aplikace, disponujeme telefonickou podporou, vzdálenou podporou pomocí internetových nástrojů, ale i osobními návštěvami. Samozřejmostí je také záruka na dodané hardwarové periferie.

Můžete uvést příklady využití vašich řešení v malých a středních firmách a jeho přínos?

Příkladem je společnost Váhala a spol s.r.o., která se rozhodla nechat si vyrobit digitální dvojče do Virtuální Reality, aby mohli zaujmout mladé kluky do řeznického učení. A současně také pro argumentaci s obchodními řetězci pro snadnější vysvětlení ručně zpracované šunky. Dalším příkladem je strojní zámečnická dílna v Ostravě, která repasuje hlavy diesel motorů, využívá řešení VR pro základní trénink zaměstnanců, a to v podobě frézování hliníkových hlav.

VRvahala 1920x1080 1

Co všechno zákazník pořízením vašeho řešení získá?

Jde nám především o ušetření nákladů klienta a zvýšení produktivity zaměstnanců. Pořád věříme, že je to stále o lidech a pokud má zaměstnavatel kvalitní tým, odvádí kvalitní práci. Věříme, že od nás společnosti získají digitální řešení, které určitě dalších 5-7 let jen tak nezestárne.

Kam směřuje váš další vývoj? Ať už produktů nebo firmy…

Společnost Tasty Air si během svého krátkého působení vyprofilovala produkty výše zmíněné a věříme, že takové portfolio je v tuto chvíli maximum pro spokojení potřeb na trhu. A to i z důvodu toho, že jsou naše službu trochu nadčasové. Společnosti, které chtějí držet krok s konkurencí nebo mít dokonce menší náskok, budou muset zavést tyto novinky i u sebe. S výhledem do jednoho roku chceme naše produkty stále vylepšovat a případně k nim zapojovat také chytrá řešení IOT.

Kde a jakým způsobem se mohou potenciální zájemci o vaši technologii dozvědět více informací?

Hlavní informace se dozví na našem webu www.tastyair.cz. Velmi rádi zodpovíme všechny dotazy také telefonicky +420 774 954 258, ale jako samozřejmost považujeme osobní návštěvu a prezentaci u zákazníka.

Youtube kanál:

Vítězslav Fejfar

Vítězslav Fejfar je editor ve společnosti Trade Media International (vydavatel časopisů Contorl Engineering Česko a Řízení a údržba průmyslového podniku). Zaměřuje se na rozhovory, reportáže a příběhy z průmyslových firem. 

www.trademedia.cz