ZÁZNAM: Správná údržba eliminuje ztráty ve výrobě a vede k úsporám

Poznámka: Záznam vznikal na poslední chvíli s omezenými možnostmi, omluvte prosím jeho kvalitu - příště už zase od profesionálů... Poznámka: Záznam vznikal na poslední chvíli s omezenými možnostmi, omluvte prosím jeho kvalitu - příště už zase od profesionálů...

Nejen o úsporách, ale i strategických investicích do moderních technologií, které je následně generují, se ve čtvrtek 24. září živě diskutovalo v ostravském hotelu Vista v rámci semináře Úspory v průmyslu 2020. Je až neuvěřitelné, že se společnosti Trade Media International podařilo v současné nelehké době a při dodržení všech hygienických nařízení zorganizovat již třetí živé setkání zájemců o moderní technologie a jejich aplikace do výrobních podniků.

Po květnovém live streamu, který si nuceně vyžádala vrcholící epidemie, zamířil tentokrát oblíbený seminář po pár letech opět na sever Moravy. Ve dvou blocích nabídnul účastníkům v sále i divákům živého přenosu přehled tipů na zefektivnění výrobních procesů a aspektů souvisejících s výrobou. Jejich společným jmenovatelem je úspora nákladů. Lehký akcent na prediktivní údržbu v náplni programu byl způsoben výpadkem veletrhu AMPER. „I když je školení tématu seminářů údržby a diagnostiky (prediktivní údržby 4.0) způsobeno rozhodnutími, které jsme nemohli ovlivnit, zasazení tématu zrovna k této akci již je zcela záměrné. Při vyhodnocení všech možností, jak nepřijít o zajímavý program z veletrhu se logicky otevřela diskuze, jaká je hlavní výhoda správně zvolených metod a nástrojů na úrovni údržby a diagnostiky. Tou přidanou hodnotou je bezpochyby úspora peněz, času a pravda někdy i chybějících lidských zdrojů. Téma údržby tak není primárně pouze pro oddělení údržeb, ale i napříč firmou ukazuje, jak možností správné diagnostiky a údržby využít pro správné fungování výrobního podniku jako celku,“ vysvětlil výkonný ředitel společnosti Trade Media International Lukáš Smelík.

 

Od servisu pohonů po rozšířenou realitu

Josef Bráza ze společnosti ABB představil pokročilé služby servisu motorů a frekvenčních měničů společnosti ABB v rámci konceptu ABB Powertrain, což je pokročilý systém kompletního sledování motoru, údržby a jeho sledování. O tom, že umělá inteligence není jen další hračkou pro utrácení rozpočtu za inovace, ale strategickou investicí umožňující úspory, přesvědčil všechny přítomné Jiří Dobeš z GoodAI; jejich produkt The Cube přináší vizuální kontrolu povrchových vad, úsporu na lidech a vyšší jakost.

Tomáš Kozelský ze společnosti SKF se zaměřil na sofistikovaný systém údržby a následného servisu ložisek. Ložisko je srdcem rotujícího stroje, jeho sledování a včasná diagnostika jsou pro funkčnost a náklady na údržbu klíčové. O přesných datech a správném rytmu výroby referoval Michal Kutil ze společnosti Plantyst. Praktické ukázky zefektivnění výroby demonstroval na českobudějovickém výrobci světoznámých lyží HEAD nebo výrobci baget Crocodille.

O tom, že diagnostika může mít i netradiční podoby, vědí po vystoupení Jiřího Čermáka z Neuron soundware úplně všichni. Možnosti umělé inteligence v prediktivní údržbě jsou opravdu velmi rozsáhlé a když je spojíte s diagnostikou za pomoci zvuku, rázem se otevírají nové možnosti, jak ušetřit. S diagnostikou strojů a jejich pohyblivých částí za pomoci ultrazvuku si zase velice dobře rozumí Libor Keller ze společnosti TSI System. Vítaným pomocníkem v úspoře času a nákladů nejen při údržbě mohou být chytré brýle a projekt Vzdálený asistent 2.0, o kterém referoval Matěj Rejnoch z Tasty Air a inovativní technologie monitoringu tvářecích strojů představil Jan Otoupalík z 4dot Mechatronic Systems. Řeč ale přišla i na správnou správu a diagnostiku průmyslových čerpadel v podání Ondřeje Valenta, který svým nezaměnitelným způsobem dokázal, že i přes veškerou záplavu moderních technologií a digitálních pomocníků není radno zapomínat na tradiční selský rozum.

Vítězslav Fejfar

Vítězslav Fejfar je editor ve společnosti Trade Media International (vydavatel časopisů Contorl Engineering Česko a Řízení a údržba průmyslového podniku). Zaměřuje se na rozhovory, reportáže a příběhy z průmyslových firem. 

www.trademedia.cz