Výdejové automaty – jednoduché a intuitivní řešení, které eliminuje administrativu a chybovost

Jan Kopřiva u výdejového automatu GARANT Tool24 Smartline – automat na interní měřicí přípravky firmy Stueken Jan Kopřiva u výdejového automatu GARANT Tool24 Smartline – automat na interní měřicí přípravky firmy Stueken

S výdejovými automaty se v běžném životě setkáváme na každém kroku. O jejich použití v průmyslu a údržbě jsme hovořili s Janem Kopřivou ze společnosti Hoffmann Group.

Vaše firemní mise je spojena s cílem stát se vedoucím evropským systémovým partner pro kvalitní nářadí. A stejně tak se i naše diskuse bude ubírat směrem k digitalizaci. Jaký potenciál má digitalizace v tomto oboru?

Potenciál je vysoký, od elektronizace objednávacího procesu přes logistiku až po pohyb materiálu v rámci výrobního procesu. Samozřejmostí je standardizace, záloha dat, komunikace s dodavateli a zákazníky. V tomto směru již všechno pomalu běží digitálně. Určitě ale stále existují mezery na obou stranách. 

Zaujal mě váš firemní slogan: „Digitalizace je komplexní a drahá. A země je plochá…“ Máte pocit, že si průmysl hledá cestu k digitalizaci pomaleji?

Záleží to na konkrétním zákazníkovi. Tím sloganem chceme říct, že v rámci vstupní investice jsou náklady nízké a přínosy vysoké. Během koronavirové pandemie to bylo krásně vidět. Zákazníci, kterým bylo jasné, že když nákup na jejich straně či příjem objednávek na naší straně zažívá výpadek, pokulhává i výroba, která ještě fungovat mohla, a tak sami tlačili na zavedení elektronických objednávek. U některých firem se zvýšil tlak na digitalizaci celých objednávacích procesů, u jiných jsme i přesto pozorovali váhání. Argumentovali tím, že výroba nejede, že digitalizace stojí peníze i čas a potřebuje zaměstnance, kteří nejsou k dispozici. Někteří do toho šli po hlavě, jiní zákazníci jsou i nadále, co se digitalizace týče, zdráhavější. V tomto oboru by mohla digitalizace jít rychleji. Oblast IT měla ze dne na den vyřešené téměř veškeré praktické problémy, všichni přešli na nějakou komunikační platformu, dostali notebooky, mohli využívat home office. V odvětví průmyslu je posun pomalejší. 

201208 Eirenschmalz Tool24 7701Výdejové automaty GARANT Tool24 Smartline a PickOne

Konkrétní řešení u vás mají název HOLEX 24seven a GARANT Tool24; mohl byste popsat, oč se jedná?

V těchto dvou řešeních se jedná o systémy výdejových automatů na nářadí a nástroje nebo ochranné pomůcky. Lze je využít i vícero způsoby, například na náhradní díly. Systém funguje tak, že má ušetřit čas při objednávání, zajistit, že bude zboží vždy na místě a že nedojde k prodlevám u dodávky artiklů, které sice mají nízkou pořizovací cenu, ale jsou po celou dobu důležité. Praktický příklad: Zákazníkovi chybí fréza za 1 800 Kč, nevyužité obráběcí centrum jej stojí 1 500 Kč za hodinu. Čas na nalezení odpovídající náhrady může být v řádu hodin, případně i dní.

holex 24 7 highlight me4Výdejový automat HOLEX 24seven a produkty, které lze do něj uložit

Jak v praxi vypadá odběr materiálu přes tyto automaty? Dokázal byste celý proces našim čtenářům popsat?

Praxe je velmi jednoduchá. Uživatel přijde k výdejnímu automatu, přihlásí se buď loginem, otiskem prstu nebo pomocí RFID čipu či karty, což je nejrozšířenější a nejpoužívanější řešení. Po přihlášení se objeví úvodní okno, kde může vyhledávat, a pokud má k dispozici čárový kód zboží, které potřebuje, načte jej. Po zadání požadovaného počtu kusů klikne na tlačítko „vyskladnit“ a automat otevře buď správný šuplík, nebo konkrétní přihrádku dle typu automatu. To je zjednodušený popis celého procesu.

gridline tool24 pickone locker composing flatProdukty značky GARANT Tool24 (zleva doprava): Smartline, Locker a PickOne

Lze automat využít i na nějaké větší nástroje, nebo je to omezeno velikostí automatu samotného?

Máme tři základní druhy automatů – šuplíkový Smartline, karuselový PickOne a Locker na objemnější díly s možností natažení elektrické sítě pro nabíjení akumulátorů. V případě, že by konfigurace nevyhovovala, máme v softwaru možnost nastavení manuálních skříní, případně i zamčených skříní. Objemnější zboží, například velké vrtačky, rázové utahováky, velká měřidla či dělové vrtáky, je zamčené ve velké skříni a automat při vyskladnění konkrétního kusu místo vydání nářadí vydá klíček, kterým zaměstnanec odemkne skříň, vytáhne požadovaný kus, zamkne a vloží klíč zpět do automatu. Software tak sleduje, kdo má konkrétní kus půjčený. Automat umí vlastně fungovat jako interní půjčovna nářadí, případně měřidel. Dokáže blokovat měřidla na základě kalibrace nebo počtu použití daného měřidla, což si může zákazník nadefinovat. 

U výdajového automatu GARANT Tool24 uvádíte, že představuje potenciál úspor až 50 %. Kde lze tyto úspory hledat v praxi?

Za jednu z úspor by se mohl klidně označit typický dnešní přístup, kdy u drobného zboží, jako třeba u vrtáků, sprejů nebo baterií, zaměstnanec běžně bere více kusů – jeden pro svou práci, druhý do své garáže. Nespornou úsporou je i čas; běháním a hledáním nářadí na dílně může člověk ztratit mnoho času, a pokud půjde na výdejnu, kterou obsluhuje jiný zaměstnanec, jenž bude materiál hledat a vydávat, bude muset vypsat papíry o procesu vydání. Usnadňují se i inventury, které automat zvládá v podstatě v reálném čase. Ve chvíli, kdy dojde k poklesu stanoveného množství materiálu, odejde objednávka – k dodavateli nebo do nákupu dané společnosti. Celý tento proces se výrazně zjednoduší jen takto jednoduchou automatizací. Nespornou výhodou je i sledování spotřeby jednotlivých zaměstnanců, lze tedy jednoduše vyfiltrovat, že konkrétní zaměstnanec má na určitou úlohu vyšší spotřebu. Lze takto eliminovat chybný výrobní proces zaměstnance.

Váš nástroj tedy výrazně eliminuje chyby lidského faktoru, ať už úmyslné, či neúmyslné, a nadbytečnou administrativu. Vnímáte to stejně? Odstraňuje se podle vás především chybovost a administrativa?

Je to tak, to jsou nejdůležitější parametry. 

Jaký druh nástrojů je pro tento systém dodávek nejzajímavější?

To se také různí podle typu zákazníka. Náš automat neřeší dodavatele jednotlivých dílů, které jsou v něm naskladněny. Umožňujeme tak zákazníkům využívat i jiné dodavatele. Nejzajímavější asi bývají obráběcí nástroje a vyměnitelné destičky. Jedna destička stojí třeba i 25 eur, což je na spotřební díl docela vysoká částka. Zákazníci je ale využívají na ochranné pomůcky, kalibry i na své interní náhradní díly a přípravky, které si sami vyrábějí. 

Malá odbočka, setkáváte se v poslední době s tím, že zákazníci řeší náhradní díly pomocí 3D tisku, nebo jste se s tím doposud nesetkal?

S tím jsem se takto přímo zatím nesetkal, protože ve chvíli, kdy automat přejde do majetku zákazníka, nemáme již přístup k nahlížení „dovnitř automatu“. 

b979400 space anw neuV automatu HOLEX 24seven najdou své místo i osobní ochranné pomůcky

C-díly obecně tvoří velkou část dodávek, i když kolikrát nejde o nejdražší komponenty výroby. Jak zajišťujete samotné dodávky? Jaké typy dodavatelských smluv je možné zřídit?

V praxi to funguje tak, že zákazníci dle nastavení podniku dostanou jednou denně či týdně report o tom, co v automatu chybí. Tuto zprávu si nahrají do svého interního systému a chybějící díly objednají u nás nebo přes e-shop. To je nejčastější model. Nejideálnější pro všechny strany je, když automat objednává přímo u nás. Pro zákazníka se u nás založí dodací adresa pro konkrétní automat, z něj se odešle objednávka, která je během čtyř minut po přijetí zpracována. Pokud objednávka proběhne před 16:00, dostane zákazník skladové položky do druhého dne.

Jaké typy dodavatelských smluv nabízíte? Ať už na automaty, nebo dodávky do nich… Dá se to nějak obecně shrnout, nebo je to předmětem individuálního jednání?

Co se týče automatů samotných, jsou naše možnosti přímý prodej, smlouva o obratu nebo operativní leasing. Většinou je to přizpůsobené konkrétním potřebám daného podniku. Nakonec to většinou dopadá tak, že zákazník, který má možnost objednávat od více dodavatelů, to řeší tak, že si automaty zaskladňuje sám. Nemáme vyloženě merchandise servis, který by naskladňoval dodávky. Máme ho externě nasmlouvaný, nicméně to zatím žádný zákazník nevyužil. Funguje to tak, že objednávky chodí na konkrétního člověka, který se naskladňování věnuje jako vedlejší náplni své hlavní pracovní činnosti.

Umí systém sám identifikovat potřebu nových dodávek? Nastavují se nějaké objednávkové hladiny?

Ano, funguje to zhruba takto. Nicméně finta je v tom, že se to řeší v době vytvoření objednávky. Zákazník si musí sám „vyzkoumat“, jaký počet kusů potřebuje na dobu, než mu přijde objednávka. Je to dost individuální, někteří objednávají každý den, jiní dvakrát týdně. Hranici si každý nastavuje sám tak, aby „vydržel“ do další objednávky i v situaci, kdy by mohlo dojít k nějakému zpoždění dodávky. 

Předpokládám, že proto potřebujete integraci i s podnikovými systémy na úrovni ERP? Jak složitá je integrace?

Integrace není nutná, ale je možná dvěma způsoby. Jednodušší způsob pro zákazníka i pro nás je export .csv souborů, které si ERP systém natáhne. Tento soubor lze podle potřeb zákazníka nakonfigurovat, tj. jestli tam bude jen artiklové číslo a množství, případně další informace, jež ERP systém zvládne obsáhnout. Druhou variantou je REST API, tedy hlubší propojení například i s možností zadávání zakázek v ERP systému či naplnění „nákupního košíku“ zaměstnance, což lze do automatu natáhnou.

Náš software je velice jednoduchý a intuitivní, disponujeme možnostmi vylepšeného reportingu, na základě potřeb zákazníka dokážeme vytvořit na zakázku report, který má sledovat, jestli propadne kalibrace, nebo rozšířený report ohledně výdeje či inventury. Máme možnost exportovat objednávky v PDF pro jiné dodavatele. S některými dodavateli umíme fungovat i napřímo, co se týče automatického objednávání. 

Pro jak velkou výrobu/údržbu má takovýto koncept smysl? Je to opravdu koncept pro největší výrobce, nebo mají s automatickým výdejem zkušenosti i menší provozy?

Daří se nám postupně prosazovat i u menších provozů a zákazníků. Z těch menších se stávají střední, rostou. Vyplatí se to zákazníkům řekněme od čtyř obráběcích center a výše. 

Dokázal byste alespoň obecně uvést příklad využití u zákazníka? Jak vypadá typický zákazník z hlediska velikosti, oboru, počtu naskladněných položek či automatů?

Máme nasazen automat například u firmy, která má momentálně 50 zaměstnanců, z nichž je zhruba dvacet obráběčů, kteří se střídají u šesti obráběcích center. To je jeden z našich menších zákazníků. Spadá do oboru leteckého průmyslu. Kvůli pandemii mají v současnosti trochu menší objem dodávek, takže automat vzhledem k situaci v leteckém průmyslu nyní trochu stagnuje. Co se týče obratu, v době, kdy jel automat naplno, jím „protekly“ nástroje v hodnotě osmi set tisíc korun za rok.

Druhým příkladem může být větší firma s 2 500 zaměstnanci. Využívají celkem čtyři automaty, z toho tři jsou zaměřeny vyloženě na údržbářské díly pro vlastní stroje a jeden automat je v majetku nástrojárny. Nástrojárna funguje jako výrobna specifických dílů pro zákazníka. V této firmě pracují čtyři obráběcí centra a automat je plný z 80 %, mají zhruba 500 různých druhů nástrojů. Jde v podstatě o malosériovou či spíše kusovou výrobu, proto potřebují větší počet nástrojů. Přímo tímto automatem prošlo za minulý rok zboží téměř za dvacet tisíc eur.

201208 Eirenschmalz Tool24 7788 mittelSamootvírací dvířka signalizují, kde se nachází příslušný produkt k odběru

Narážíte u zákazníků na pozicích, které by s výdajovým automatem měly pracovat, i na negativní reakci? Přeci jen ne vždy je třeba oddělení údržby ochotno přistoupit na nějaké radikálnější změny postupů? Zvlášť ve firmách, kde údržba stárne…

Děje se to. Narážíme na jisté předsudky ne proto, že by se jednalo o výrazně inovativní řešení výlučně přes počítač. Náš systém je velmi jednoduchý a intuitivní. Problém není ani u starších lidí, i ti se s ním naučí pracovat. Odpor by se dal shrnout do stále omílaného argumentu: „Dvacet let si vybrané nářadí zapisujeme do bloku a funguje to! Tak proč nám tady zavádíte novinky?“ Spíše jde o nesouhlas s nějakou systémovou změnou…

…což bude asi obecně trend v celém konceptu digitalizace. Setkal jste se v nějaké firmě s tím, že začali automatem vydávat jen omezený počet dílů a po čase se podařilo tuto nabídku rozšířit? Třeba proto, že zaměstnanci kvitovali rychlost, spolehlivost a jiné aspekty výdejních automatů? Zaznamenal jste někde zpočátku opatrnost, ale pak nadšení a zájem o rozšíření?

Bylo to u mého prvního zákazníka, kterého jsem měl na starost, shodou okolností jde o výše popsaný případ z leteckého průmyslu, kde už byl zaveden konkurenční výdejový automat, který nefungoval moc dobře. Tam jsme zaznamenali vyloženě odpor k automatu jako takovému, protože byl pomalý, sekal se, nefungoval, až nakonec přešel do off-line režimu – zaměstnanci si ručně vytahovali šuplíky, z nich brali nářadí či nástroje bez kontroly. Narazili jsme tam na odpor k jakékoli změně, protože měli za to, že stejně nic fungovat nebude. Vyzkoušeli ale náš výdejový automat GARANT Tool24 PickOne, ten se osvědčil a nyní jsou velmi spokojení a už by neměnili. Mají pořádek v nástrojích, nedocházejí jim a nestává se, že by zaměstnanci neměli s čím pracovat.

U jiného zákazníka tento systém nasazovali zcela nově; tam jsme si všimli skepse u věkové kategorie padesátníků až šedesátníků. Nezajímaly je novoty, nástroje měli poházené různě po šuplících, mnoho času ztratili jen samotným hledáním vhodného nářadí. Po nějaké době si zvykli; zpočátku se do systému nahrálo 100 nejpoužívanějších nástrojů a právě od samotných zaměstnanců vzešel časem požadavek na kompletní přeskladnění všech nástrojů. Postupně přestal automat kapacitně stačit, a tak doobjednali tzv. slave automat, který se připojil k prvnímu. Můžete si to představit jako dvě skříně vedle sebe s jedním ovládacím panelem. Funguje to moc dobře, zaměstnanci jsou velmi spokojení. 

Jaký je další potenciál rozvoje této technologie?

Rozvoj hardwaru určitě přijde, ale hodně si slibujeme od dalšího rozvoje softwaru. Je možné připojit manuální skříně, velké liftové systémy atd. Mohlo by dojít k objednávání větších dílů, které do automatů samotných fyzicky nelze naskladnit kvůli velikosti či velkému množství. Teoreticky je možné systém automatu využít ke skladovému hospodářství malých podniků. Momentálně máme funkční propojení se skladovými systémy Kardex Remstar a Hänel Lean-Lift – zjednodušeně řečeno s obrovskými šuplíkovými automaty.

Více informací na https://www.hoffmann-group.com/CZ/cs/hot/.

Videa k jednotlivým výdejním automatům:

Systémy pro výdej zboží GARANT Tool24:

https://youtu.be/vHhfRwa1GbA

Software GARANT Tool24: Nová definice efektivity:

https://youtu.be/FdyCUkeeDDY

Software GARANT Tool24: Ovládání systémů KARDEX REMSTAR:

https://youtu.be/lFSryHIO1NI
Kalkulačka procesních nákladů GARANT Tool24 – snižte své procesní náklady:

https://youtu.be/S318JHCLOHc

Řízení a údržba průmyslového podniku

Časopis Řízení a údržba průmyslového podniku již přes 10 let patří mezi neodmyslitelný zdroj informací v oblasti průmyslové údržby a diagnostiky. Část obsahu je z pera licenčních autorů Plant Engineering z USA.

www.udrzbapodniku.cz