Digitalizace a inovace jsou hnacím motorem budoucnosti výroby

Kniha vydaná společností EU Automation poskytuje více informací o Průmyslu 4.0. Obrázek poskytla společnost EU Automation Kniha vydaná společností EU Automation poskytuje více informací o Průmyslu 4.0. Obrázek poskytla společnost EU Automation

Výroba se nachází uprostřed čtvrté průmyslové revoluce – označované jako Průmysl 4.0 – a neustálé změny na provozní úrovni nutí společnosti držet krok s rychlým tempem vývoje anebo riskovat, že se ztratí a budou zaostávat.

Čtvrtá průmyslová revoluce, nazývaná také Průmysl 4.0, je v plném proudu. Točí se kolem vzestupu průmyslového internetu věcí (IIoT) a jeho schopnosti spojit se zdánlivě se vším; patří sem inovace, jako je aditivní výroba, kolaborativní roboty, umělá inteligence či rozšířená a virtuální realita (AR/VR). Průmyslové revoluce samy o sobě nejsou ničím novým, ale jejich tempo je pozoruhodné. V historii procházely společnosti změnami tempem v řádu stovek nebo tisíců let. Naopak průmyslové revoluce 18. a 19. století zkrátily časové rozpětí mezi následnými revolucemi na méně než sto let. Třetí průmyslová revoluce podle některých zdrojů trvala od roku 1980 do tzv. Velké recese (ekonomická krize od r. 2007).

Navzdory tomu, že jsou inovace dostupnější než kdy jindy, různé země jsou na své cestě k digitalizaci různě daleko. Existuje disproporce mezi mírou přijetí nových technologií, povědomím o tom, co čtvrtá průmyslová revoluce nabízí, a konzistentním úsilím podněcovat iniciativy ke změnám. To má za následek roztříštěný systém, v němž se koncepce digitalizace průmyslu neboli Průmysl 4.0 označují různými názvy, jako jsou Society 5.0, Smart Industry, Manufacturing USA a Made in China 2025.

I když se názvy a koncepce liší, hlavní principy jsou do značné míry stejné. Země a společnosti usilují o zlepšení konektivity na výrobní úrovni, aby poskytovala lepší, rychlejší a přesnější data, aby výrobní operace byly bezpečnější a produktivnější. 

Roboty a Průmysl 4.0

Výroba svěřuje robotům mnoho nečistých, nudných a nebezpečných („tři N“) úkolů na provozní úrovni závodu. Roboty bývaly obvykle odkázány do vyhrazeného prostoru, nejlépe uzavřené v kleci, avšak nyní začínají v každodenních operacích pracovat společně s lidmi. Kolaborativní roboty jsou ve výrobě novinkou.

Nigel Smith, CEO společnosti TM Robotics, vidí výzvy a možnosti, které mohou roboty v tomto novém výrobním prostředí přinést.

„Roboty dlouhodobě dominovaly v automobilových aplikacích,“ připomněl, „v posledních letech však pozorujeme, že se roboty používají ve stále rozmanitějších odvětvích, od potravinářství přes farmaceutickou výrobu až po výrobu plastů.“

Kromě použití v nových aplikacích jsou roboty nyní také spolehlivější díky výrobcům, kteří přecházejí z hydraulických na elektrické akční členy, jak tvrdí Smith. Vzdálené monitorování pomáhá uživatelům získávat více informací, aby předcházeli možným mechanickým nebo řídicím problémům.

Rozhraní i konektivita se zlepšily. K robotu lze snadno připojit periferní zařízení, například systém počítačového vidění, což zvyšuje plynulost procesů, jako je kontrola a sledování dopravníku.

Avšak i přes tato vylepšení, jak zdůrazňuje Smith, musejí výrobci na začátku procesu stále čelit velké zásadní výzvě.

„Výzvou, která nadále ovlivňuje mnoho podniků, je výběr toho správného robotu,“ zdůrazňuje Smith, „protože roboty se stále snadněji používají a udržují, jsou levnější, efektivnější a snadněji se nasazují – výběr možností je širší. Proto je ještě důležitější, aby technici vybrali ten, který má správnou kombinaci funkcí odpovídajících potřebám aplikace.“

Od dob, kdy byl poprvé zaveden pojem Průmysl 4.0, výrobní průmysl značně pokročil. Některé dnes využívané technologie byly tehdy jen nápady. Roboty byly stále v klecích. Pracovníci, kteří pracují v interaktivnějším prostředí, neměli zdaleka tolik možností jako nyní s digitalizací.

Digitalizace má potenciál transformovat výrobní průmysl, ale společnosti musejí přijmout nové technologie, aby z nich mohly těžit. Dokonce i malé změny mohou mít obrovský dopad na provoz, personál a produktivitu.

Jonathan Wilkins, marketingový ředitel společnosti EU Automation. Upravil ChrisVavra, redaktor časopisu Control Engineering, CFE Media, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

Control Engineering Česko

Control Engineering Česko je přední časopis o průmyslové automatizaci. Je vydáván v licenci amerického Control Engineering, které poskytuje novinky z této oblasti více než 60 let.

www.controlengcesko.com