Strategie české výroby v době karantény

Kovosvit MAS Machine Tools omezil výrobu, slévárna funguje naplno. I tak dnes funguje výroba v ČR. Kovosvit MAS Machine Tools omezil výrobu, slévárna funguje naplno. I tak dnes funguje výroba v ČR.

Ať již budeme na současnou situaci nahlížet jakoukoli optikou, je jasné, že vynucenou pauzu ve výrobách využívají podniky porůznu a stojíme na prahu velkých změn. Pomineme-li jasný negativní ekonomický dopad utlumení výroby se všemi jeho vazbami na zaměstnance, otevřely se v řadě firem dveře k novým investicím, změnám strategií nebo novým formám údržby či marketingu. To vše za situace, kdy ekonomika míří do recese, na řadě jsou škrty a je třeba se připravit na opětovný rozjezd. V každém případě je jasné, že aktuální „krize“ se jednoznačně stala hnacím motorem pro digitalizaci, automatizaci či vzdálenou správu. I tam, kde doposud váhali, nyní zaveleli k razantnímu obratu.

Zastavení výroby neznamená nečinnost

Patrně nejmarkantnější dopad na tuzemskou ekonomiku má zastavení výroby všech automobilek na území České republiky. Společnost Škoda Auto ve středu 18. března přerušila provoz ve svých závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Nedlouho poté vypnula stroje automobilka TPCA v Kolíně. V Nošovicích šli zaměstnanci firmy Hyundai na poslední směnu v pátek 20. března večer. Na pracoviště by se zaměstnanci mohli vrátit v pondělí 6. dubna.

V těžkém útlumu jsou samozřejmě i dodavatelé pro automobilový průmysl; zadostiučiněním tak znějí hlasy volající po větší diverzifikaci tuzemského průmyslu, který je příliš fixován na automotive segment. Dohady ale přenechme prognostikům a ekonomům, podívejme se, jak se s nastálou situací vypořádaly některé továrny.

Konkrétně největší tuzemský výrobce, mladoboleslavská Škoda Auto, zahájila ve spolupráci s Institutem pro informatiku, robotiku a kybernetiku (CIIRC) ČVUT výrobu respirátorů. Pro přípravu respirátorů se využívá technologii 3D tisku MJF, která není příliš běžná. V České republice je jen několik vhodných tiskáren, po celém světě jich potom existuje zhruba tisíc. Během víkendu tak Škodovka uvolnila kapacitu svých 3D tiskáren ve vývojovém oddělení, aby urychlila práci na speciálním respirátoru. Vzniknout takto mohla kostra respirátoru. Automobilka používá technologii 3D v nářaďovně k výrobě prototypových dílů nebo měřicích a svařovacích přípravků. Denně tak vznikne asi 60 kusů polotovarů pro respirátory, uvedla Škoda Auto na Twitteru.

Škoda tak následuje mateřský Volkswagen, který se chystá využít 3D tisk k výrobě ventilátorů a nezapomněl zmínit roli Škody v přípravě prototypových dílů pro celou skupinu. Jen na okraj, v Británii vznikla k nouzové výrobě ventilátorů hned tři konsorcia. Jedno vede legendární McLaren, druhé Nissan a třetí výrobce leteckých součástek Meggitt. Stejné úsilí vyvíjejí také v dílnách Airbusu. Už tento týden by chtěli ukázat prototyp a do měsíce zahájit výrobu. Cílem je co nejdříve dodat britským zdravotníkům 5 000 ventilátorů.

Hutě v plném provozu

Některé velké provozy ale jednoduše „vypnout“ nelze. Například hutní průmysl musí v současné době zachovat nejen kontinualitu výroby, ale řešit složitě logistiku při dodávkách surovin a především dbát na opatření vůči zaměstnancům. I přes současnou komplikovanou situaci v Evropě v souvislosti s šířením nového typu koronaviru tak vyrábějí například Třinecké železárny v plánovaném objemu. Dle platných nařízení vlády ČR je povolen pohyb zboží i služeb, žádné z preventivních opatření se nedotýká pohybu materiálu a zboží do areálu Třineckých železáren ani expedice výrobků. Podle informací z hutě současná produkce není žádným způsobem omezena. Stejně tak dodávky surovin a materiálu jsou přijímány bez omezení. Do závodu je ale zakázán vstup zaměstnancům se zvýšenou teplotou a nedoporučuje se jim jakýkoliv volný pohyb i po skončení pracovní doby. Podle opatření zaměstnavatele se nedoporučuje zaměstnancům jakékoli cestování mimo republiku, i kdyby to bylo státem povoleno. Zakázány jsou pracovní cesty, osobní obchodní jednání s partnery nebo exkurze.

Podobná situace panuje například ve společnosti Kovosvit MAS. Zatímco její část Machine Tools omezila výrobu, slévárna Kovosvit MAS Foundry zatím funguje bez omezení. Důvodem je kromě snahy zabezpečit zdraví svých zaměstnanců také prudké ochlazení poptávky, jež souvisí s obrovským propadem průmyslové výroby v této situaci. Nově přijatá opatření jsou takového charakteru, aby umožnila opětovné rychlé rozjetí výrovy.

„Tradiční trhy, jakými jsou Německo, Rakousko, Francie a nejohroženější Itálie, prakticky stojí. Výrazně proto klesají kontraktace nových zakázek do zahraničí. V posledním týdnu začal klesat i tuzemský obchod, většinu naplánovaných schůzek zákazníci ruší a mnozí i zcela uzavírají svoje provozy. Někteří zákazníci v nejvíce postižených evropských zemích považují až za neetické snahy prodat naše výrobky v době, kdy řeší existenční starosti a uzavírají svoje firmy,“ popisuje současnou situaci Daniel Kurucz, předseda představenstva Kovostvitu MAS.

Proto v současné době Kovosvit MAS postupně zavírá jednotlivé provozy tak, jak po sobě následují v procesu výroby. V tomto modu je plánuje firma zase postupně startovat, aby bylo možné proces výroby plynule znovu rozběhnut. Postupné zastavování a rozjezd umožní Kovosvitu dokončení nasmlouvaných zakázek v termínu jejich plnění dle smluv. Současná opatření byla přijata zatím na týden, s možností jejich prodloužení.

Nové výrobní linky v rekordních termínech

Zřejmě nejintenzivnější období automatizace zažívají v těchto dnech tuzemští výrobci ochranných pomůcek. Mezi prvními byla například společnost Batist Medical z Červeného Kostelce, která měsíčně vyrobí milion kusů ústních roušek, přesto v těchto dnech její stávající kapacity nestačí poptávce. V březnu 2020 zde spustili výrobu nových zdravotnických obličejových masek s filtrem z nanovláken. „Naším cílem je produkovat až milion nových nano masek měsíčně. Investovali jsme do nákupu dvou výrobní linek, každá s výrobní kapacitou půl milionu kusů měsíčně. Jedna se specializuje na výrobu masek s úvazky a druhá s gumičkami. Vyrábíme v nepretržitém provozu, čtyři směny po 12 hodinách, 7 dní v týdnu. Na vývoji, výrobě, údržbě strojů a dalších činnostech spojených s výrobou nano masek se podílí více než 50 osob,“ uvedla tisková mluvčí společnosti Martina Piskorová.

Podobná situace panuje rovněž u společnosti HARTMANN-RICO, která má v repubice čtyři výrobní lokality, ale ochranné masky (ústenky) zde doposud jen distribuovala. Firma reaguje na nedostatek ochranných pomůcek v boji s COVID-19 investicí do nákupu dvou výrobních linek. „V souvislosti s aktuální situací na trhu se zdravotnickými ochrannými pomůckami a vývojem nemoci COVID-19 jsme hledali řešení, jak takto nepříznivou situaci ulehčit dostatečným množstvím vhodných produktů, které by se vyráběly v rámci ČR. Ve čtyřech lokalitách vyrábíme jednorázové operační sety a roušky pro operační sály. Využijeme tohoto know-how právě k rozšíření výroby ochranných masek a respirátorů,“ říká Pavel Fuchs, člen představenstva a výrobní ředitel HARTMANN-RICO. Obě výrobní linky budou alokovány ve výrobním závodě v Havlíčkově Brodě. Celková výše investice bude v desítkách milionů korun. Plánovaný měsíční objem výroby ochranných masek a respirátorů celkem by měl být 2,5 mil. kusů.

Jen z těchto několika aktuálních příkladů je jasné, že český průmysl v této nelehké situaci rozhodně neusnul na vavřínech. Chystaná transformace možná paradoxně díky virové nákaze nabere na obrátkách a pojem Průmysl 4.0 se v České republice posune mílovými kroky dopředu. My budeme samozřejmě při tom a hned, jakmile se situace trochu uklidní a firmy začnou normálně vyrábět, budeme o jednotlivých modernizacích vzniklých karanténním impulsem pravidelně informovat.

Vítězslav Fejfar

Vítězslav Fejfar je editor ve společnosti Trade Media International (vydavatel časopisů Contorl Engineering Česko a Řízení a údržba průmyslového podniku). Zaměřuje se na rozhovory, reportáže a příběhy z průmyslových firem. 

www.trademedia.cz